Články
Sloboda učenia - Peter Gray · Unschooling · Slobodné školy · Súčasné školstvo · Rozhovory · Knihy · BlogAutorka v jednotlivých kapitolách načrtáva nedostatky klasického školstva – venuje sa napr. prirodzenosti učenia, známkovaniu, osnovám a učebniciam, spolupráci detí a študentov, roly učiteľa a zahrnutiu detí a študentov do rozhodovania. Čítaj ďalej...
Náš prístup k školstvu potrebuje fundamentálne zmeny. Školy by nám viac než vedomosti mali poskytovať oporu a vedenie, odovzdanie skúseností skôr než znalostí. Čítaj ďalej...
Nemať školu nevadí
Krátke zoznámenie sa s niekoľkými svetovo známymi osobnosťami, ktorých úspech nie je podložený univerzitným diplomom a často ani riadnou školskou dochádzkou. Čítaj ďalej...
Som nadšený učiteľ a zároveň stále zapálený študent. Čítaj ďalej...
Naše deti sú úžasné. Musíme ich prestať dávať do systému, ktorý nerozpoznáva ich ľudskosť. Musíme prijať našu zodpovednosť. Dlhujeme to našim deťom, našej budúcnosti. Čítaj ďalej...
Tento článok sa bližšie pozerá na históriu a súčasnosť inštitucionalizovaného konára unschoolingu a dvoch najznámejších slobodných škôl do neho spadajúcich. Čítaj ďalej...
Školstvo klasického typu má mierne povedané veľké množstvo nedostatkov a snaha o ich zlepšenie či rozsiahlejšiu modifikáciu nie je dielom iba nedávnej doby. Článok opisuje dve vzdelávacie filozofie vznikajúce na začiatku 20. storočia. Čítaj ďalej...
Rozhovor s bývalým učiteľom a zakladateľom úspešného podcastu School Sucks Brettom Veinottom, v ktorom okrem iného opisuje škodlivosť štátnych škôl. Čítaj ďalej...
„Najlepšia vec na unschoolingu je sloboda! Sloboda čítať čo chceš, robiť to čo miluješ, kamarátiť sa s kým chceš, ísť za svojimi snami, a všetko spochybňovať.“ Čítaj ďalej...
Sudbury: unschooling školy
Zástanca Sudbury škôl Bruce L. Smith, ktorý má s nimi dlhoročné skúsenosti, popisuje podobnosti unschoolingu s týmto typom škôl. Čítaj ďalej...
John Holt je považovaný za otca unschoolingu. Nielenže tento termín prvýkrát použil, ale je tým, kto asi najviac ovplyvnil myslenie mnohých rodín, ktoré unschooling v súčasnosti praktizujú. Čítaj ďalej...
Rozhovor Kataríny Jonášovej s Danou – Sofiou Šlancarovou pre článok o unschoolingu pre časopis Respekt (článok vyšiel v Respekte č. 37/2011). Čítaj ďalej...
Klasický článok od dlhoročného učiteľa, ktorý si počas svojej kariéry uvedomil, že s tradičnými školami nie je niečo v poriadku. Po odchode zo školstva sa stal jeho známym kritikom a zástancom slobodného vzdelávania. Čítaj ďalej...
Nočná mora štátnej školy
Prečo napravovať systém, ktorý bol navrhnutý, aby zničil myšlienku jednotlivca? Čítaj ďalej...
Školy podporujú šikanovanie už len tým, akým spôsobom sú usporiadané. Nie sú to ani demokratické ani morálne komunity. Ako potom môžeme vôbec očakávať, že niekedy vyriešime problém šikanovania a zabránime utrpeniu tých, ktorých sa to týka? Čítaj ďalej...
Predstavte si, že máte pätnásť, trinásť alebo jedenásť rokov a z nejakého dôvodu, ktorý nemôžete ovplyvniť, ste sa stali cieľom opovrhnutia a poníženia svojich spolužiakov. Každý deň v škole je pre vás ďalším dňom v pekle. Ostatní vás hanlivo nazývajú „štetkou“, „teplošom“, „buzíkom“; alebo ešte horšie. Spolužiaci do vás na chodbe zámerne narážajú a hádžu vaše učebnice na zem. Nikto s vami pri obede nesedí a ak áno, čoskoro začnú šikanovať aj jeho, takže s tým radšej prestane. Čo urobíte? Čítaj ďalej...
Volám sa Daniela Vávrová (1969), vyštudovala som matematický odbor na PF UPJŠ, ale srdcom som sa realizovala ako bylinkárka a masérka. Žijem v Košiciach s manželom a synom, mojou súčasnou prácou je starostlivosť o rodinu a mojím snom je spravovať malý statok s biozáhradou a byť tvorivou ženou, manželkou a matkou. Čítaj ďalej...
Slobodné školstvo
Školstvo a vzdelávací systém sú – prinajmenšom na našom území – už vyše dve stovky rokov nerozlučne späté so štátom. Dnes to znamená, že „pravidlá hry“ v školstve určuje vláda, ktorá rozhoduje o tom, čo sa musí učiť, ako sa to môže učiť, kto to smie učiť, kto sa to smie učiť, kto sa to musí učiť, akú dlhú dobu musí byť učený, akým spôsobom má byť hodnotený, a aký trest čaká toho, kto sa protiví akémukoľvek z uvedených nariadení. Čítaj ďalej...
Otázka, ktorú predkladám k dnešnej diskusii znie: Je povinné vzdelávanie správne alebo nesprávne? Zdá sa, že mnoho ľudí verí, že celkovo je to správne. Ja si však myslím, že celkovo to správne nie je. Rád by som načrtol niektoré zo svojich dôvodov v nasledujúcom zozname, ktorý nazývam „sedem hriechov“ systému núteného vzdelávania. Čítaj ďalej...
Každý, kto kedy chodil do školy vie, že škola je väzenie, ale takmer nikto to nevysloví. Nie je zdvorilé to hovoriť. Všetci chodíme okolo tejto pravdy po špičkách, pretože po jej vyslovení vyzeráme všetci tak kruto. Ako môžu dobrí ľudia posielať svoje deti do väzenia na niekoľko dlhých rokov? Čítaj ďalej...