Články
Sloboda učenia - Peter Gray · Unschooling · Slobodné školy · Súčasné školstvo · Rozhovory · Knihy · BlogMy dospelí si lichotíme, keď si myslíme, že sme tými najlepšími vzormi, radcami a učiteľmi pre naše deti. Deti však iné deti zaujímajú omnoho viac ako dospelí. Zvlášť sa zaujímajú a sú pripravené učiť sa od tých, ktorí sú o trošku starší, teda len o trošku ďalej vo svojom vývoji, ale nie príliš ďaleko. Čítaj ďalej...
Štúdium detskej hry vo vekovo oddelených prostrediach je podobné štúdiu opíc v klietke; pozorujeme správanie v neprirodzených a obmedzených podmienkach. Opice v klietkach sa správajú oveľa agresívnejšie a dominantnejšie ako opice v divočine, a to isté platí pre deti vo vekovo oddelených prostrediach v porovnaní s vekovo premiešaným. Čítaj ďalej...
Jedným z najzvláštnejších a podľa môjho názoru najškodlivejších aspektov správania sa k deťom je náš zvyk rozdeľovať detí do tried a skupín podľa veku. Robíme to nielen v škole, ale stále častejšie aj v mimoškolských prostrediach, čím ochudobňujeme deti o nesmierne cennú zložku ich prirodzeného sebavzdelávania. Čítaj ďalej...
Ľudské inštinkty pre sebavzdelávanie môžu poskytovať základ pre vzdelávanie v našej modernej spoločnosti. Je iróniou, že v tradičných školách najprv deti pripravíme o všetky vzdelávacie prvky ich prirodzeného prostredia, a potom sa ich snažíme niečo naučiť! Čítaj ďalej...
V dnešnej dobe si už značné množstvo ľudí uvedomuje vzdelávaciu hodnotu hier. Veria, že detská svojvôľa je pozitívnou vlastnosťou pre ich vlastný rozvoj, pre vzdelávanie a radosť zo života. Napriek tomu školy pokračujú vo vzdelávaní tak ako doteraz, dokonca s postupom času zaberá našim deťom školské vyučovanie a ďalšie dospelými organizované aktivity stále viac času. Prečo je tak ťažké zvrátiť tento trend? Čítaj ďalej...
Môj starý otec hovorieval, že deti sa rodia dokonalé, ale počas prvých 18-tich rokov života z nich spravíme obyčajných ľudí. Z hravých, zvedavých, aktívnych detí sa stávajú obyčajní dospelí. Čítaj ďalej...
Ak chceme pochopiť, prečo sú tradičné školy také, aké sú, musíme najprv opustiť myšlienku, že sú výsledkom logickej nevyhnutnosti alebo vedeckého porozumenia. Namiesto toho sú produktom histórie. Dnešné školstvo dáva zmysel iba keď na neho nahliadneme z historickej perspektívy. Čítaj ďalej...
Model vzdelávania tejto školy nie je variáciou štandardného vzdelávania, ani progresívnou verziou tradičnej školskej dochádzky. Je to niečo úplne iné. Pochopenie tejto školy vyžaduje úplne odlišný spôsob myslenia, než ktorý dominuje v súčasnom vzdelávacom systéme. Musíme začať touto myšlienkou: Dospelí nekontrolujú vzdelávanie detí. Deti sa vzdelávajú samy. Čítaj ďalej...
Po státisíce rokov sme všetci žili ako lovci a zberači až do doby, kým sme nevynašli poľnohospodárstvo (asi pred 10 tisíc rokmi). Naše ľudské inštinkty, vrátane inštinktívnych spôsobov učenia, sme získali v kontexte tohto spôsobu života. A preto si prirodzene musíme položiť nasledovnú otázku: Ako sa deti lovcov a zberačov naučia potrebným znalostiam a vedomostiam, aby sa z nich v rámci svojej kultúry stali užitoční dospelí? Čítaj ďalej...
Premýšľali ste niekedy o tom, koľko vecí sa deti v prvých rokoch svojho života naučia pred tým, ako ich v škole začnú systematicky vzdelávať? Ich učenie je prirodzené a automatické, je výsledkom inštinktívnej hry, skúmania a pozorovania všetkého v okolí. Prirodzenosť tohto procesu však neznamená, že je bez námahy. Čítaj ďalej...
Ako dospelí máme určitú zodpovednosť voči našim deťom a deťom po celom svete. Našou zodpovednosťou je vytvoriť bezpečné, zdravé a ohľaduplné prostredia, v ktorých sa môžu deti vyvíjať. Ďalej potrebujeme zabezpečiť, aby deti mali zdravé jedlo, čerstvý vzduch, čisté miesta na hranie a veľa príležitostí komunikovať s ostatnými ľuďmi v rôzneho veku. Jediná vec, o ktorú sa nemusíme starať, je vzdelávanie našich detí. Čítaj ďalej...
Čo sa stalo s myšlienkou, že deti sa učia vďaka vlastným hrám a vlastnému skúmaniu? Každá seriózna psychologická teória učenia tvrdí, že učenie je aktívny proces kontrolovaný tým, kto sa učí a motivovaný zvedavosťou. Život detí a ich vzdelávanie môžeme jednoducho vylepšiť, a zároveň podstatne znížiť náklady, ktoré míňame na súčasné školy. Čítaj ďalej...
Čo je unschooling?
O čo tu ide? Prečítajte si o podstate unschooling-u; metóde vzdelávania, ktorá úplne zmení vaše doterajšie predstavy o škole a vzdelávaní. Čítaj ďalej...
Ako byť dobrým unschoolerom
Pam Sorooshian napísala niečo úplne úžasného. Neuviedla pre to názov. Ja som to nazvala „Ako byť dobrým unschooleromm“, ale mohlo by to byť „Ako byť dobrým rodičom“ alebo „Ako byť dobrým človekom.“ Čítaj ďalej...