Deti predsa potrebujú disciplínu. Nebudú v slobodnom prostredí ako odtrhnuté z reťaze?
Pridajte svoju odpoveď
Disciplína sa dá vynútiť dvoma spôsobmi: drezúrou (silou, nútením) alebo organicky. Ten prvý spôsob všetci poznáme.
Slobodné vzdelávanie sa spolieha na organickú disciplínu. O podobnú disciplínu sa opierajú online open-source projekty ako Wikipédia. Nikto nikoho do ničoho nenúti, no napriek tomu všetko klape. Prečo?
Ide o množstvo psychologických faktorov, medzi inými:
- zodpovednosť za rozhodnutia (ide totiž zároveň o demokratický systém, v ktorom 4 ročné dieťa má taký istý hlas ako 19 ročné alebo ako dospelý zamestnanec školy)
- sloboda rozhodovania o tom, čo sa budem učiť, kedy, ako a či vôbec
- namiesto „triedených“ tried (podľa veku, ale dnes už aj podľa schopností a pod.) sú v slobodnej škole deti pomiešané (od 4 do 19 rokov), neexistujú formálne skupiny
- pravidlá si vytvárajú sami
- neexistuje hierarchia (nikto nerozkazuje nikomu)
Tieto psychologické faktory sa nedajú opísať v krátkej odpovedi na jednoduchú otázku, ale faktom zostáva, že škola Sudbury už viac ako 40 rokov funguje a jej absolventi v ničom „skutočne podstatnom“ nezaostávajú za inými deťmi a navyše sú oveľa šťastnejšie a lepšie pripravené na život. Ani nehovoriac o tom, že deti do Sudbury chodiť chcú a užívajú si detstvo…
Wikipédia vs. Microsoft Encarta je krásnym príkladom fungovania slobody. Kým Microsoft vrazil milióny dolárov do „disciplinovaného“ projektu, kde „odborníci“ vytvárali obsah encyklopédie za peniaze, Wikipéda to jednoducho nechala na slobodnú vôľu „okolo idúcich“. Výsledok je jasný. Vlastne … počuli ste už niekedy o Encarte??
Disciplínu je nevyhnutné vytvárať a vnucovať len v systéme jednostranne vyhovujúcom „niekomu“.
Počet pozitívnych hlasov: 16
myslím, že je důležitý řád. Ta pravidla, která si stanovíme- dohodneme se a pak je dodržujeme. Pokud jsme v jiné komunitě, seznámíme se s jejich pravidly a dodržujeme jejich pravidla.(autobus, restaurace, muzeum) Pokud máme pevnou dobu k učení – dodržujeme ji. Jinak si můžeme udělat plán při snídani, nebo naplánovat předešlý den. Tak to vidím já – cítím to tak. Má práva jsou neomezená, ale končí tam, kde začínají práva druhých lidí
Počet pozitívnych hlasov: 16
Tady by seděla otázka, k čemu vlastně disciplína je. Disciplína jsou vlastně pravidla chování, díky kterým naše společnost funguje. Ty pravidla mají původ ve zkušenostech každodenního života. Děti ve svobodné škole drezuru nepotřebují, protože si každou situaci vyzkouší naživo a sami k těm, u nás drezurou vynucených, pravidlům sami dojdou. Nebo přijdou na něco ještě chytřejšího, co by nás ani ve snu nenapadlo.
Počet pozitívnych hlasov: 16
Ja myslim, ze disciplinu potrebuji predevsim rodice. Az ji budou mit, predaji ji automaticky i svym detem.
Počet pozitívnych hlasov: 15