Mýty vo vzdelávaní - recenzia

Mýty vo vzdelávaní - recenzia

Názov: Mýty vo vzdelávaní

Podtitul: O škodlivosti niektorých zabehaných predstáv o učení, škole a výchove a cestách, ako ich prekonať

Autor: Jana Nováčková

Knihu môžete kúpiť tu

Publikácií zameraných na slobodné učenie je veľké množstvo, väčšina z nich je však v anglickom jazyku. Pre čitateľov preferujúcich slovenčinu zatiaľ veľa možností neexistuje. Vďaka tomu sú Mýty vo vzdelávaní unikátom. Túto útlu knihu tvorí séria článkov, ktoré vychádzali v Ľudových novinách v rokoch 1998 až 1999 so snahou nabúrať niektoré z mýtov v školstve. Staroba článkov naznačuje, že autorka, pani Jana Nováčková, sa témou vzdelávania zaoberá už veľmi dlho. Jej činnosť zhŕňa text na zadnej časti obálky: „PhDr. Jana Nováčková, CSc., Psychologička, členka Spoločnosti pre mozgovo kompatibilné vzdelávanie. Má prax v poradenskej práci, v psychologickom výskume a ako lektorka vzdelávacích kurzov pre učiteľov a verejnosť. Podieľala sa na medzinárodnom projekte Zdravá škola. Je členkou Nemes (Nezávislá medziodborová skupina pre transformáciu školstva) a spoluautorkou projektu tejto skupiny Sloboda vo vzdelávaní a česká škola. V odbornej i populárnej tlači publikovala množstvo článkov, ktoré približujú verejnosti myšlienky zmeny vzdelávania a školy (seriály Základné ľudské potreby a škola a Slovníček pojmov transformácie v časopise Rodina a škola, seriál Mýty vo vzdelávaní v Ľudových novinách). Preložila knihu Susan Kovalinkovej Integrovaná tematická výučba, je spoluautorkou kníh Smerom k základnej škole zajtrajška a Rešpektovať a byť rešpektovaný a spoluautorkou vzdelávacích programov Učiteľ v škole 21. storočia, Cesty k efektívnejšej výučbe, Rešpektovať a byť rešpektovaný a Podmienky pre rozvíjanie kľúčových kompetencií detí.“

Samotný obsah článkov vystihuje podtitul na obálke: „O škodlivosti niektorých zabehaných predstáv o učení, škole a výchove a cestách, ako ich prekonať.“ Presne tejto témy sa autorka drží a v jednotlivých kapitolách načrtáva závažné nedostatky klasického školstva. Kniha sa venuje napr. prirodzenosti učenia, známkovaniu, osnovám a učebniciam, spolupráci detí a študentov, roly učiteľa a zahrnutiu detí a študentov do rozhodovania.

Titul Mýty vo vzdelávaní hodnotím veľmi pozitívne a odporúčam ho na prečítanie. Nejedná sa síce o opis z pohľadu unschoolingu, ale s jeho filozofiou sa kniha dostatočne prekrýva a predovšetkým nováčikom v problematike slobodného vzdelávania ponúka stručný opis toho, na ako zlých základoch dnešnej väčšinovej poňatie školstva stojí.

Ak si tiež myslíte, že klasická škola nie je ideálnym riešením pre naše deti a chcete vedieť viac o unschooling-u, pridajte sa do našej skupiny na Facebook alebo sa prihláste do nášho NEWSLETTER-a. Poznáme reálne riešenie vzdelávania pre 21. storočie.

Tomáš Kondr

Tomáš Kondr

Tomáš Kondr